Kutatás a fogyasztói szokásainkról

2024.09.19.

3

Az APPLiA Magyarország és a Consumer Panel Hungary Gfk. Kft. idei közös kutatásából kiderül, hogy hűtőgép (99%), porszívó (95%), mosógép (94%), televízió (93%) és mikró (93%) szinte minden háztartásban van. A mosogatógépek (45%), szárítógépek (22%), mosó-szárítók (7%) és légkondicionálók (36%) ellátottsági aránya pedig folyamatosan növekszik, de jelenleg még egyik termék esetében sem éri el az 50%-ot.

Ami a 8 évnél idősebb készülékek arányát illeti, elmondható, hogy míg 2014 és 2020 között – köszönhetően az ebben az időszakban futó Otthon Melege Program háztartásigép-csere akcióinak, az elöregedés fokozatosan megállt, sőt, visszafordult. 2021 óta ismét nő az idős hűtők és mosógépek aránya a hazai háztartásokban. A lakosság 66%-a nyilatkozott úgy, hogy szeretné, ha a következő egy-két évben ismét lenne háztartásigép-csere program.

A kutatók arra is választ kerestek, vajon mennyire figyeljük az energiacímkét, amikor háztartási nagygépeket vásárolunk. 28%-unk csak az energiaosztályt figyeli, míg 50%-unk a címként található többi információt is megnézi. A QR-kódot, és a mögötte található további készülékinformációkat azonban mindössze 9%-unk használja.

És mi a helyzet a felújított készülékekkel? Legnépszerűbbek ebben a tekintetben a kávéfőzők: a háztartások 28%-a választaná új helyett. Porszívók, mosógépek, mosogatógépek, mikrók, sütők és hűtők esetén ez az arány 20-23% között van.

A háztartásokban található tévék 69, légkondik 51, mosó-szárító gépek 32, szárítógépek 20%-a okos készülék. Ezen készülékek tulajdonosai azonban az okos funkciókat nem minden esetben használják: tévéknél 69, légkondiknál 66, mosó-szárítóknál 49, szárítógépeknél 50% arányban mindössze.

A sajtócsomag ide kattintva érhető el.