Ekodizájn 2024

Az új EU-s szabályozás célja a fenntarthatóbb termékek biztosítása, tartósabb, javítható és környezetbarát megoldásokkal.
3

A 2020. március 11-én bemutatott második Körforgásos Gazdaság Cselekvési Terv egyik központi célkitűzése a fenntartható termékek támogatása. Ennek biztosítására született meg az ún. Fenntartható termékpolitika kezdeményezés (Sustainable Product Initiative) 2020. szeptember 11-én, melynek egyik kiemelt célcsoportját az elektronikai termékek képezik. A kezdeményezés 2022. március 30-án került továbbfejlesztésre: ekkor született meg az Unió új, ún. Ekodizájn a Fenntartható Termékekért Rendelet javaslata (Ecodesign for Sustainable Product Regulation proposal) (ESPR).

Az ESPR a 2009/125/EK irányelv helyébe lépett, és keretet hoz létre a meghatározott termékcsoportokra vonatkozó környezetbarát tervezési követelmények meghatározására. A korábbi, ekodizájn irányelvet kétféleképpen bővíti ki.

Először is, míg az utóbbi csak az energiával kapcsolatos termékekre vonatkozik, az ESPR kiterjeszti ezt a hatályát gyakorlatilag minden fizikai termékre. Csak néhány kivétel vonatkozik például az élelmiszerekre és takarmányokra, valamint a gyógyszerekre. Másodszor, az ESPR megerősíti a termékekkel szemben támasztható környezetbarát tervezési követelmények körét, amelyek többek között a tartóssággal, a körforgással, a termékek környezeti és éghajlati lábnyomának általános csökkentésével, valamint másodlagosnyersanyag-tartalmukkal kapcsolatos követelményeket tartalmazhatnak.

Ez az egyes tagállamok eltérő jogszabályainak elkerülése révén erősíteni fogja az egységes piacot, és gazdasági lehetőségeket teremt az innováció és a munkahelyteremtés számára, különösen az újragyártás, a karbantartás, az újrafeldolgozás és a javítás területén.

A szabályozás végül 2024-ben került kihirdetésre. 2024. július 18-án pedig hatályba lépett.

A szabályozás célja

  • a termék tartósságának, újrafelhasználhatóságának, fejleszthetőségének és javíthatóságának javítása
  • A termék karbantartásának és felújításának lehetőségének javítása;
  • a termékek energia- és erőforrás-hatékonyabbá tétele;
  • a körforgást gátló anyagok jelenlétének kezelése;
  • az újrahasznosított tartalom növelése;
  • a termékek újragyártásának és újrahasznosításának megkönnyítése;
  • a szén-dioxid- és környezeti lábnyomra vonatkozó szabályok meghatározása;
  • a hulladék keletkezésének korlátozása; valamint
  • a termékek fenntarthatóságára vonatkozó információk elérhetőségének javítása.

A Digitális Termékútlevél

Az ESPR bevezeti a digitális termékútlevelet (DPP), a termékek, alkatrészek és anyagok digitális személyazonosító igazolványát, amely a termékek fenntarthatóságát támogató, a körforgást elősegítő és a jogi megfelelés megerősítését szolgáló releváns információkat tartalmazza.

Ezek az információk elektronikusan hozzáférhetők lesznek, megkönnyítve a fogyasztók, a gyártók és a hatóságok számára a fenntarthatósággal, a körforgással és a jogszabályi megfeleléssel kapcsolatos tájékozottabb döntések meghozatalát. Lehetővé teszi továbbá a vámhatóságok számára, hogy automatikusan ellenőrizzék az importált termékek DPP-jének meglétét és hitelességét.

A DPP-ben feltüntetendő információkat a Bizottság határozza meg az összes érdekelt féllel szoros konzultációt folytatva, és azok az adott terméktől függnek. Ezek az információk a következők lehetnek például:

  • a termék műszaki teljesítménye;
  • anyagok és eredetük;
  • javítási tevékenységek;
  • újrahasznosítási képességek; vagy
  • életciklus alatti környezeti hatások.

Az el nem adott áruk hulladékkezelésének tilalma

Az EU-ban sok eladatlan terméket egyszerűen a hulladékkezelőbe visznek, ami értékes erőforrások elpazarlása. Az ESPR az EU-ban először vezet be intézkedéseket ennek a gyakorlatnak a kezelésére az eladatlan textíliák és lábbelik hulladékkezelésének („megsemmisítésének”) tilalmával, és megnyitja az utat más ágazatokban is hasonló tilalmak bevezetése előtt, ha bizonyítottan szükség van rájuk. (A másik cél termékcsoport az elektronikai készülékek csoportja volt; ez végül nem került be az első körös szabályokba.)

De a rendelet előírja a nagy-, majd a középvállalkozások számára, hogy minden termékágazatban kötelesek lesznek a honlapjukon évente közzétenni az eladatlan fogyasztási cikkekre vonatkozó információkat, például az általuk kidobott termékek számát és súlyát, valamint a kidobás okait.

További részletek itt.

Az ESPR rendelet ((EU)2024/1781 rendelete)